Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.09.2010 18:07 - Микеланджело Буонароти
Автор: dum Категория: Изкуство   
Прочетен: 5445 Коментари: 8 Гласове:
42

Последна промяна: 28.09.2010 18:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

        DAL DOL CE PIANTO AL DOLOROSO RISO* 

ОТ СЛАДЪК ПЛАЧ В СМЕХА ЖЕСТОК И БОЛЕН, 
от вечен мир в покоя мимолетен 
попаднах: гдето Бог е безответен, 
там усета владее самоволен. 1 


В гръдта ли е виновника неволен, 
или е в погледа ти искрометен, 
от рая взет, не знам, но по-приветен 
за мене, става, расне ли охолен. 


Небесна, хубостта ти неменлива 
сред нас под небесата се възправя 
и пламвайки, аз диря утешение 


в това, че редом с теб, не сме такива. 
Ако смъртта ми Бог ти поверява, 
кой би възкликнал срещу туй решение? 

 
   
OGN`IRA, OGNI MISERIA E OGNI FORZA 

ГНЕВА, И НИЗОСТТА, И ВСЯКА СИЛА 
въоръженият с любов надвива.
 


PENSO E BEN SO CH`ALCUNA COLPA PREME* 

АЗ ЗНАМ ДОБРЕ – ЕДНА ВИНА ТЕЖИ МИ 
и тъмна, моята душа гнети; 
без чувства и без пламък свой почти, 
без мир съм аз и без надежди зрими. 

Но щом сме с теб, Любов неразлъчими, 
от благодат ще ме лишиш ли ти, 
преди да съм поел?




НЕПОЖЕЛАНОТО ЖЕЛАЛ БИХ, БОЖЕ! 
От пламъка ледът дели сърцето, 
души го; мамят стиховете, гдето 
перо с душа едно да са не може. 

На думи любя те, но обич, Боже, 
не стига до сърцето ми; обзето 
от гордост зла и чуждо на небето, 
за милостта то не разтваря ложе. 

Разкъсай булото, срути стената, 
която – неподатлива – забавя 
лъчите ти – за мене угасени, 

дари духа ми сляп със светлината 
предречена, та да гори в забрава 
сърцето ми с искрите въжделени.

     

VEGGIO CO` BE` VOSTR` OCCHI UN DOLCE LUME
 

С ОЧИТЕ ВИ АЗ ВИЖДАМ ЗРАКА НЕЖЕН, 
за който ослепяха ми очите; 
с нозете Ви понесъл съм злините, 
изпод които куцам безнадежден. 

С крилете Ви летя в предел безбрежен; 
с ума Ви приближавам висините – 
червен и блед пред устните Ви свити, 
студен под слънце, топъл в повей снежен. 

У Вас са вече моите желания, 
чрез мисълта Ви моята се ражда, 
в дъха Ви са и моите обети. 

Като луната светя с подаяния. 
Но щяхме ли да гледаме със жажда 
в небето, ако слънцето не свети? 



FORSE PERCHE D`ALTRUI PIETA MI VEGNA *
 

ЗАТУЙ, ЧЕ С ТВОЙТА МИЛОСТ АЗ ЖИВЕЯ 
сега не се глумя със греховете 
на ближните; духа ми паднал в гнет е, 
а без водач, сам в себе си аз тлея. 

Кой войн, с герб какъв, сред апогея 
на битка, сред рева на враговете 
от страх не би оставил редовете, 
ако не бе за теб навлязъл в нея? 

О, плът, дърво и кръв, и ти, страдание – 
по вас греха рожден да се измери – 
и мой, и бащин – наша участ строга. 

Добър си само ти; и състрадание 
във нищетата нека ме намери – 
до гибел близо, тъй далеч от Бога.


     
QUAL MARAVIGLIA E, SE PROSSIM`AL FOCO* 

АКО ДО ОГЪНЯ ГОРЯХ НА КЛАДА 
то чудно ли е: щом навън угасна, 
той вътре ме яде със скръб безгласна 
и пепели ме бавно, без пощада! 


Тагове:   Микеланджело,


Гласувай:
44



Следващ постинг
Предишен постинг

1. wonder - Много любим гений! И една негова моя любимост...
28.09.2010 18:29
"Не съществува в скулптора представа,
Невъплотима в мрамора: ръката
така изрязва образи в скалата,
когато на духа се подчинява.

И ти, жена божествена, лукава,
подобно мрамор криеш в теб самата
и щастие, и скръб, но не успява
изкуството да подчини у теб творбата.

Ни любовта, ни твойта красота -
ни като камък твърдото презрение -
виня за неуспеха, - ни резеца твърд.

Ти криеш в себе си живота и смъртта!
Вина аз виждам в низшия си гений -
от тебе той извайва само смърт!"
цитирай
2. panazea - Страхотно!
28.09.2010 20:20
Поздравления!
цитирай
3. ili4e - Blagodaria za postinga! Obi4am ...
28.09.2010 20:46
Blagodaria za postinga! Obi4am slovoto na Mikele.
цитирай
4. slavimirgenchev1953 - Това са преводите на Драгомир Петров, предполагам?
29.09.2010 09:06
Хубаво е да не забравяме гениите на словото, докато си пишем собствените стихове.... )))
цитирай
5. dum - Преводите са на Свинтила.
29.09.2010 20:47
Все забравям да пиша имената на преводача, а са си важни.
Когато стана въпрос за превод, преводачът е вид съавтор.
цитирай
6. cindy - Миналата година бях във Ватикана и
07.11.2010 16:32
там видях неговия гений на живо в пълния му блясък...
Преди това съм виждала негови произведения пак на живо в Палацо Векио във Флоренция, Давид го видях отпред, но беше копието. Нямах време за оригинала в Академията.
Гений, въпреки че Леонардо ми е по-любим, възхищавам му се.
Въпреки, че той е по-скоро скултпор, дори и в живопистта пак си е такъв. Но е несъизмерим.
цитирай
7. dum - cindy
07.11.2010 17:53
Точно тези двамата - Леонардо и Микеланджело и на мен са ми любимите гении, заедно с Айнщайн.
цитирай
8. tili - Е, Микеланджело е най-великият
18.11.2010 20:33
за мен! Чета го почти постоянно. Благодаря, че го постна и тук!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dum
Категория: Изкуство
Прочетен: 468192
Постинги: 124
Коментари: 326
Гласове: 3813
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930