Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.01.2008 00:16 - Писма до хетери, Алкифрон
Автор: dum Категория: Хоби   
Прочетен: 1381 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 11.01.2008 00:19


Фрина до Праксител

          ... не се страхувай. Като постави статуя на твоята хетера в храма, ти стана създател на едно прекрасно произведение, невиждано до днес сред постиженията на човешката ръка. Да, аз стоя между твоята Афродита и твоя Ерос - не ми завиждай за тази чест. Тези, които ни гледат, възхваляват Праксител и именно защото съм плод на твоето изкуство, теспийците ме смятат за достойна да стоя между боговете. Само едно нещо липсва на дарението ти - да дойдеш и ти при нас, за да си легнем заедно в храма. Не, няма да оскърбим боговете, които сами създадохме! Бъди здрав!


***
Таида до Евтидем

Откакто ти хрумна да се занимаваш с философия, си станал много сериозен, а веждите ти са щръкнали над слепоочията. Натруфен и с книжка в ръце, крачиш важно към Академията, а моята къща подминаваш, сякаш никога преди не си я виждал. Полудял си, Евтидеме! Не знаеш ли кой е тоя начумерен софист, дето ви изнася толкова впечатляващи беседи? Не знаеш ли от колко време ми досажда с желанието си за близост? А е хлътнал и по Ерпилида, робинята на Мегара. Впрочем преди не го приемах, защото предпочитах да спя прегърнала тебе вместо златото на всички софисти. Но понеже ти явно страниш от моята компания, ще го приема и ако желаеш, ще ти покажа, че този твой учител женомразец е ненаситен за обичайните нощни удоволствия. Всичко това е бръщолевене, мъгла и измъкване на пари от момчета, глупако! Смяташ ли, че софистът се различава от хетерата? Може би дотолкова, доколкото всеки от тях убеждава по различен начин, но целта, към която се стремят и двамата, е печалбата. Но колко по-добри и по-благочестиви сме ние! Не твърдим, че няма богове, и вярваме на любовниците си, когато се кълнат, че ни обичат. И не одобряваме мъжете да се сношават с майките си, със сестрите си, та дори и с чуждите жени. Остава да ти изглеждаме по-лоши от софистите, понеже не знаем откъде идват облаците и какво представляват атомите. Аз самата съм посещавала школите им и съм беседвала с мнозина от тях. Нито един в компанията на хетера не мечтае за тиранска власт и не замисля държавни преврати, ами след като си погълне сутрешната доза, кротува пиян до третия или четвъртия час на деня. Ние обучаваме младежите не по-зле от тях. Сравни, ако желаеш, Аспазия хетерата и Сократ софиста и прецени кой от двамата е възпитал по-добри мъже. И ще видиш, че неин ученик е Перикъл, а негов Критий. Остави тия глупости и пошлотии, моя любов Евтидеме, очи като твоите не бива да се мръщят. Ела при любимата ти, както често правеше на връщане от Ликейона, избърсвайки потта си. Леко замаяни от виното, ще стигнем до чудесен край, като си доставим взаимно удоволствие. И този път ще ти се сторя изключително мъдра жена. Боговете са ни дали малко време за живеене. Не го прахосвай в гатанки и дърдорене, без сам да усетиш как. Бъди здрав!
***

Сималион до Петала.

        Да, имаш основание да ми се присмиваш, щом ти доставя удоволствие или самолюбието ти се ласкае пред някои от тези, с които общуваш, задето често обикалям край вратата ти и се оплаквам на слугините, изпратени с послание до някой по-щастлив от мен. Знай все пак (макар и да съзнавам, че това е в моя вреда): изпитвам към тебе чувства, каквито малцина от любовниците ти биха изпитвали, ако бъдат пренебрегнати. При все това си мислех, че ще ми бъде утеха чистото вино, с което се наливах в големи количества по-миналата вечер у Евфроний, за да прокудя нощните грижи. Но резултатът беше обратен. Виното така разпали желанието ми, че плаках и ридах, и предизвиках съжаление у по-снизходителните, а у останалите смях. Имам една малка радост и една увехнала вече утеха - венеца, който отскубна от къдриците си и ми подхвърли при неприятната ни свада по време на пира, - уж възмутена от всичките мои послания.

        Ако наистина ти доставя удоволствие, наслаждавай се на мъката ми, и ако това ти харесва, разказвай за нея на по-щастливите от мен, които не след дълго ще страдат, постигне ли ги моята участ. Моли се все пак да не те накаже Афродита за това високомерие. Друг на мое място би ти писал с укори и заплахи, а аз те моля и те умолявам. Обичам те до полуда, Петала! Боя се да не стане по-лошо и да заприличам на някого от тия, които любовните свади са довели до дълбоко нещастие.


***

още писма на хетери http://grosni-pelikani.hit.bg/kide/antic/pismo9.htm

http://grosni-pelikani.cult.bg/dvalcheva/pismo10.htm

http://grosni-pelikani.cult.bg/dvalcheva/pismo11.htm




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dum
Категория: Изкуство
Прочетен: 468154
Постинги: 124
Коментари: 326
Гласове: 3813
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930